De Azië - Australië route. april 2007-oktober 2009
In Amerika, Afrika en Europa heb ik al veel gereisd. Maar van Azië en Australië heb ik nog maar weinig gezien. Azië en Australië worden dan ook de reisdoelen van mijn nieuwe wereldreis.
Na het lezen van flink wat reisboeken heb ik een route bepaald aan de hand van:
· hoogtepunten als monumenten, steden en bergpassen
· klimaat/landschap
· cultuur/religie
Op weg naar Australië heb ik de volgende hoogtepunten in gedachten:
· Isfahan (Iran)
· Pamir Highway (Tadzjikistan)
· Karakoram Highway (China Pakistan)
· Lahore (Pakistan)
· Kathmandu (Nepal)
· trekking in de Himalaya (Nepal)
· Agra (India)
· Jodhpur/Jaipur/Rajasthan (India)
· Varanasi (India)
· weg Kathmandu-Lhasa (Nepal China)
· Peking/Chinese muur (China)
· omgeving Guilin (China)
· Angkor Wat (Cambodja)
· Bangkok (Thailand)
· Kuala Lumpur (Maleisië)
· Singapore
· Borobudur (Indonesië)
· vulkanen Oost Java (Indonesië)
· Ayers Rock (Australië)
· Sydney (Australië)
Aanlooproute
Ik wil vanuit Nederland mijn reis beginnen. Ik heb 2 trajecten in gedachten:
· begin maart vertrekken langs de westkust van Frankrijk naar het zuiden, via Marseille en Venetië richting Albanië en Turkije
· eind april vertrekken via Praag en Oekraïne naar Iran
Voorlopig is mijn keuze op het tweede traject gevallen omdat ik al eerder in Turkije gefietst heb. Door wat later in het jaar te vertrekken hoop ik dat het al wat warmer is in Europa.
Centraal Azië
Belangrijk punt bij het bepalen van het traject door Centraal Azie is er voor te zorgen dat ik over de Karakoram Highway ben gefietst voor de winter invalt.
Als ik op de kaart kijk is er maar één hoofdroute mogelijk die via Isfahan, Yazd en de Pamir Highway gaat. De Pamir Highway kan ik alleen fietsen in de zomer. Helaas ben ik dan in de woestijnen van Centraal Azie in de hitte van zomer.
Overwinteren
Ik overwinter in Pakistan, India, Sri lanka en Nepal. De route door deze landen ligt nog niet vast. Wel is duidelijk dat ik pas in het voorjaar van 2008 weer naar het noorden over de hoge passen van de Himalaya kan reizen. Ik heb dus oktober t/m april de tijd om Pakistan, India, Sri Lanka en Nepal te verkennen. Dat komt goed uit want ik denk dat India het meest interessante land van Azië is. India heeft landschappen van hooggebergte tot woestijnen en tropische delen. Wat cultuur/religie betreft zijn er veel hoogtepunten van Hindoeïsme, Boeddhisme, Islam tot Mogols en Klein Tibet.
Als ik ruim vóór de winter in India aan kom (indien de weg niet gesloten is) wil ik door de bergen van Ladakh (Amritsar-Srinagar-Leh) fietsen.
In november wil ik een aantal weken een trekking maken in Nepal. In november/december heb ik het beste zicht op de hoge bergen van de Himalaya. Na Nepal wil ik via Rajasthan naar het Sri Lanka. Na een paar weken fietsen Sri Lanka wil ik terug naar het noorden richting Nepal.
Zuidoost Azië
In het voorjaar van 2008 wil ik -zodra de bergpassen open zijn- vanuit Kathmandu naar Lhasa (China/Tibet) fietsen. Van Lhasa fiets ik via Zuid China, Vietnam en Laos naar Thailand. Met een zus, zwager en 2 neefjes wil ik van half juli tot eind augustus 2008 doorThailand fietsen. Om op tijd in Thailand te zijn moet ik een route door het zuiden van China nemen en vervolgens een route door het noorden van Vietnam naar Laos. Het lukt helaas niet Peking aan te doen, maar ik heb van andere fietsers gehoord dat het zuiden van China leuk is om doorheen te fietsen.
Australië
Ik bewaar Maleisië en Indonesië tot later om het regenseizoen achter me te laten. Ik vlieg in september 2008 van Bangkok naar Perth om in Australië rond te fietsen. Uiteraard sla ik Ayers Rock niet over.
Indonesië
Na ongeveer 9 maanden fietsen in Australië ga ik terug naar Azië. Eerst reis ik een paar maanden over Sulawesi en Kalimantan. In juli en augustus fietsen een zus, zwager en 2 nichtjes een stuk mee over Lombok, Bali en Java. Via Sumatra en Maleisië gaat mijn reis terug naar Bangkok.
Helaas is het waarschijnlijk dan weer tijd om terug te vliegen naar Nederland en op zoek te gaan naar werk.
Voor de Azië en Australiëreis moet ik nog ïnformeren of deze route wat betreft visa e.d. wel mogelijk is.
Azië Australië routeomschrijving
Nederland-Duitsland-Tsjechië-Polen (start ±20-04-2007) Nijmegen – Wesel – Haltern – Hoxter – Braunlage – Dresden - Praag Pardubice – Usti – Vitkov – Novy Jicin Zakopane Przemysl (10-5-07) |
930 km. |
Oekraïne-Rusland-Georgië |
|
Armenië-Iran |
|
Turkmenistan-Oezbekistan-Tadzjikistan-Kirgizië |
|
China-Pakistan |
|
Noord India-Nepal |
|
India |
|
Sri Lanka |
|
India |
|
Nepal-China |
|
Vietnam-Laos |
|
Thailand |
|
Australië |
|
Indonesië |
|
Indonesië-Maleisië-Thailand |
|
Werkelijke route/aanpassingen:
- Nederland naar Pakistan 12.000 km
-omdat ik geen visum voor Moldavië meer nodig had ben ik vanaf L’viv via Moldavië naar Odessa gefietst.
-ik ben vanuit Georgië via Turkije en niet via Armenië naar Iran gefietst omdat ik daar met Mirjam had afgesproken
-India en Nepal 12.000 km
-ik vond het koud in de bergen in China en dus heb ik besloten niet naar Leh -dat hoog in de bergen ligt- te gaan
-ik heb een 6 maanden visum voor India gekregen. Hierdoor hoefde ik niet naar Sri Lanka. Dit heb ik later op mijn reis gedaan.
-Zuidoost Azië 7.000 km
-dit had ik grotendeels op het einde van mijn trip gepland, maar ik kreeg in Nepal geen tweede visum voor China. Toen ben ik naar Singapore gevlogen. Ik had wat extra tijd zodat ik ook via Cambodja en Vietnam kon fietsen.
-Australië/Sri Lanka/Nederland 15.000/7000/300 km
-grotendeels zoals gepland totdat ik in Darwin was en toen vond ik dat ik genoeg van Australië had gezien. In plaats van van Darwin naar Perth te fietsen ben ik naar Sri Lanka gegaan. Na een week Sri Lanka ben ik een maand in Nederland geweest om een aantal zaken te regelen.
-Filipijnen/Borneo/Indonesië 2000/1000/2000 km
-in plaats van Sulawesi ben ik naar de Filipijnen gegaan en vervolgens naar Java, Bali en Lombok zoals gepland. De christelijke Filipijnen leken me een mooie afwisseling met al die islamitische, hindoeïstische en boeddhistische gebieden.
Doordat ik niet door Tibet en het zuiden van China ben gefietst is de reis bijna 3 maanden korter geworden. Ook heb ik een stukje Australië over geslagen en toen ben ik een maand thuis geweest. Daarnaast heb ik bijna vier weken meer tijd besteed aan wandeltrips. Al met al is de reis -van 52.000 kilometer- 10.000 kilometer korter geworden.