Zuid Afrika

Maandag 1 oktober 2018 Van Eiland Spa naar Mica Village 86 km 693 hm

Vandaag is alweer de vijfde dag in Zuid Afrika. De eerste nacht hadden we een kamer in een backpackers lodge in Musina. De tweede nacht hebben we gekampeerd in de tuin van het Clouds End Hotel net over de top van de Soutpansbergen. De derde nacht hadden we een rondavel bij een hotel net ten zuiden van Giyani.

IMG_2199Vannacht hebben we weer gekampeerd bij Eiland Spa. Dit is een "echte" camping zoals je die in Europa zou verwachten. Een terrein vol met caravans en tenten en ergens in het midden een paar grote zwembaden. Terwijl ik mijn matje op rol hoor ik Marcel zeggen dat er een koedoe langs loopt. Als ik uit mijn tent kom, laat hij me een foto zien. Ik denk dat het een ander dier is, die ik in ons boekje "Mammals of Southern Africa" heb gezien. We zetten thee en ontbijten bij onze tenten.

Voor we het kampeerterrein verlaten gaan we nog even langs bij de receptie. Dat zijn aardige mensen die gisteren in de avond nog bij ons langs zijn geweest. Ze hebben ons verteld dat dit kampeerterrein is aangelegd als een soort van bewaarplaats voor de Afrikaner-cultuur. Wij vinden het maar raar dat we hier in "zwart" Afrika tussen alleen maar "witte" campinggasten staan. En we vinden het al helemaal vreemd dat er "zwarte" bediening rond loopt die voor sommige gasten de afwas doen of die mee helpen om hun tenten op te bouwen.

De mensen van de receptie hebben nog niet de gelegenheid gehad om iemand te bellen om te vragen hoe ik met mijn "visum" moet omgaan. Ik heb namelijk toen ik een paar dagen geleden Zuid Afrika opnieuw binnen kwam geen nieuwe stempel met dus een nieuwe datum van binnenkomst gekregen. Op mijn oude stempel mag ik maar tot 21 oktober in het land zijn en dat is te kort. Ik moet dit later zelf nog uit zoeken. Ze vertellen ons dat het dier dat over de camping liep een Nyala was. We krijgen de tip om onze route naar Mica in te korten door een stuk gravelweg te nemen.

Net na de camping rijden we heel even langs het Hans Merensky Nature Reserve en daarna komen we in de groene citrusIMG_2162wereld. Het landschap bestaat de laatste weken voornamelijk uit kale bomen, maar hier staan allemaal sinaasappelbomen die groen zijn. We rijden ook langs avocadoplantages. Bij een oprijlaan met allemaal prachtige palmbomen maken we foto's. Tussen de sinaasappelbomen zien we af en toe groepen met apen lopen. Het personeel dat hier bij de boeren werkt wordt aangevoerd achter in de laadbak van vrachtwagens of "bakkies".

Na ruim 20 kilometer fietsen we de gravelweg op. Al snel fietsen we weer door kaal droog tropisch bos. Eén keer zien we een koedoe lopen. Pas als we weer op een asfaltweg -terug op onze geplande route- zijn zien we meer dieren. Aan beide zijden van de weg staat er een twee meter hoog hekwerk van diverse game-ranches en private reservaten. Eerst zien we 3 struisvogels. Ine vindt het maar net een dierentuin, omdat we alle dieren achter een hekwerk zien. Maar het is toch leuk om -terwijl we met heerlijk zonnig weer door de heuvels fietsen- steeds wilde dieren te zien.

Op het einde van de ochtend komen we -tegenover de heuvel met de naam "Spitskop"- in het dorpje Gravelotte. Gisteren aten we tussen de middag "pap" met kip bij een heel eenvoudig eettentje. Pap is Ugali, een soort van gekookt water of melk met maismeel dat je met de handen eet. Typisch iets uit "zwart" Afrika. Vandaag is er een wat luxer restaurant -met witte gasten- waar we met mes en vork steak met friet eten.
De rest van de middag lijkt een beetje op een safaritocht. We zien diverse keren nyala's, impala's, wilde zwijnen, mongoose, struisvogels, buffels en gnoes. Na een kleine pauze fiets ik voorop en zit in mijn spiegeltje te kijken waar Marcel blijft. Ine fietst kort achter me en kijkt naar mijn achterwiel. Zo zien we niet dat we langs 4 giraffen op fietsen.

Op het einde van de middag komen we aan in Mica Village. Tegenover het oude postkantoor -uit 1941- van het historische dorpje is de receptie in de slagerij uit 1969. In een fraaie tuin achter het mini dorpje zetten we onze tenten op achter een rij met slaapkamers van het eenvoudige hotel. Voor het avondeten bestellen we een lasagna en we kunnen er morgen ook ontbijten. Zo hebben we iedere avond weer een totaal andere overnachtingsplaats en terwijl we gisteren zelf gekookt hebben -omdat het restaurant gesloten was- hebben we vandaag dus weer de luxe van een restaurant.

Voor we gaan eten komt Marcel vertellen dat we al onze etenswaren mee moeten nemen want er lopen apen rond op het terrein.

Woensdag 3 oktober 2018 Panorama route 61 km 1175 hm

Gisteren zijn we de Drakenbergen in geklommen. Onze tenten staan nu op het luxe resort bij de Blyde River Canyon aan dIMG_2214e Panorama route. We stappen op de fiets -zonder bagage- en fietsen naar het restaurant voor een lekker ontbijtbuffet. We nemen wel onze etenswaren mee, want er lopen weer apen op het terrein. Bij het buffet laten we onze eieren en champions bakken zoals wij het willen hebben.

Na het ontbijt fietsen we eerst naar het lage uitzichtpunt en daarna naar het hoge uitzichtpunt van de Blyde River Canyon. We staan hier op de rand van de ruim 1000 meter hoge kliffen van de Drakenbergen. Het uitzicht is spectaculair.

Terug bij onze tenten pakken we onze spullen in terwijl er een paartje duikers door de bosjes lopen op de rand van de kampeerplaats. Eenmaal weer op de fiets, valt het fietsen zwaar vandaag. We hebben een koude tegenwind en onze benen zijn moe van de bergetappe van gisteren. Gisteren fietsten we met bijna 40 graden midden op de dag een bergpas op met 800 meter hoogteverschil en in totaal hebben we gisteren 1633 meter geklommen. Vandaag is het 20 graden kouder.

IMG_2260Na een paar kilometer komen we langs een volgend spectaculaire uitzichtpunt vanaf de bergwand naar het laagveld. Het uitzichtpunt heeft de naam Lowveld View. Het is er druk met andere toeristen. Ook bij onze vroege lunchpauze -een uur later-
is het druk. Bij Bourke's Luck Potholes eten we een tosti.IMG_2278
Er staan tientallen auto's en enkele bussen geparkeerd.

Van 1200 meter hoogte klimmen we naar 1500 meter hoogte. Na maanden van dorre landschappen is het nu opeens helemaal groen. Met alle groene bossen van naaldbomen lijkt het bijna op het Zwarte Woud. Bij zo'n groen landschap valt natuurlijk ook veel neerslag. In de middag wordt het bewolkt en we nemen de kortste route naar het hoog gelegen Graskop. We zien regenwolken naderen. We melden ons aan bij een backpackers hostel waar we onze tenten achter in de tuin op zetten. Vanuit de tuin kijken we uit over groene bergen. Het lijkt net Wales en bij de receptie wordt ons verteld dat er vannacht regen en sneeuw verwacht wordt. s'Avonds zitten we binnen in de huiskamer van het hostel bij de open haard

Zaterdag 6 oktober 2018 Kruger Wildtuin

We hebben een paar aparte dagen. Donderdag zijn we laat vertrokken omdat het in de ochtenduren regende. Daardoor lukte het ons niet om Nelspruit te bereiken. Gisteren hebben we de laatste 25 kilometer naar Nelspruit gefietst. We zijn toen meteen naar het consulaat van Mozambique gefietst om een visum aan te vragen. Daar kregen we te horen dat we ons visum beter op de grens kunnen gaan aanvragen. Tevens werd ons verteld dat we daarvoor een hotelboeking moeten laten zien.

Bij een bekend hamburgerrestaurant zijn we op internet op zoek gegaan naar een huurauto, een overnachtingsplaats in IMG_2310het Kruger Nationaal Park en een hotel voor in Mozambique. In het Kruger NP was alles al vol geboekt. Nadat we een hotel in Maputo hadden geboekt zijn we naar een autoverhuurbedrijf gefietst. Daar hebben we onze fietsen achter gelaten en zijn met de auto naar een B&B in Malelana gereden.

Vanochtend rijden we vroeg naar de ingang van het Kruger Nationaal Park. Bij de Malalana gate moeten we een formulier invullen met onze paspoortnummers en het kenteken van de auto. Daarna staan we 10 minuten in de rij om ons aan te melden.

Als we het park in rijden verlaten we al snel de asfaltweg. Over de gravelweg met nummer S114 komen we in landschap met droog grasland en kale bomen en struiken. Dit droge landschap is heel anders dan het groene heuvelland met bananenplantages en suikerrietvelden ten zuiden van het park. In de droge heuvels zien we impala's en koedoes lopen.

We willen de S139 volgen die langs de Biyamiti River loopt. Deze gravelweg is echter gesloten. We rijden nu rechtdoor -over S114- door de bedding van de Biyamiti River. In het rivierdal loopt heel veel wild. Midden in de rivierbedding stoppen we. We zien een schildpad en een krokodil die net naast de auto het water uit kruipt. Op de andere oever moeten we even wachten voor 2 overstekende giraffen. We vinden het heel opvallend dat alle dieren hier geen angst voor auto's hebben, terwijl wij gewend zijn dat elk dier weg rent als je met de fiets in de buurt komt.

IMG_2369Een half uur later rijden we de S26 op. In de verte zien we 3 neushoorns lopen. We willen graag de "Big 5" zien. Dat zijn leeuwen, luipaarden, buffels, olifanten en neushoorns. Olifanten en buffels hebben we al in Zimbabwe gezien. Nu gaan we dus verder op zoek naar leeuwen en luipaarden. Even later zien we bij het water achter de Mpondo Dam weer veel dieren lopen. Op de oevers zien we krokodillen liggen en even later steekt er op de H5 een groep olifanten over.

Het laatste stuk voor het Lower Sabie Camp rijden we over een asfaltweg. Het is hier veel drukker op de weg. Bij de Sabie River zien we nijlpaarden, giraffen en zebra's. We parkeren onze huurauto op de drukke parkeerplaats van het Camp. We eten in het restaurant met uitzicht over de rivier. Op de oevers zien we onder anderen bavianen, giraffen en nijlpaarden. In de hoge nok van het restaurant zitten 2 uilen. Hier hangt een kaart waarop de plaatsen staan aangegeven waar gisteren en vandaag onder anderen leeuwen en luipaarden zijn gezien. Daarop passen we onze route aan voor de komende middag.
We steken de rivier over en rijden een kleine lus ten noorden van het Camp. Op de S29 staan een paar auto's stil. We gaan er achter staan. Iemand vertelt ons dat er een jachtluipaard onder een boom ligt. We blijven een kwartier staan kijken. Gelukkig staat het jachtluipaard af en toe even op en gaat dan weer liggen in het hoge gras. Als het dier ligt kunnen we het nauwelijks zien. Op de terugweg naar het Lower Sabie Camp zien we een struisvogel over de weg rennen.

Op de brug bij het Lower Sabie Camp zien we een schildpad zitten en een groep olifanten lopen. Op de H4-1 -de asfaltweg naar Skukuza Camp- komen we al snel bij een waterpoel. Hier zien we vogels, nijlpaarden en krokodillen. Net voor de auto lopen er 2 varanen langs als we net geparkeerd staan op de oever van de waterpoel. Als we een half uur later ook weer een kwartier stoppen om 2 leeuwen -die onder een boom liggen- te bekijken, moeten we onze route inkorten. We moeten voor 18.00 uur het park verlaten.

IMG_2518Via de S21 volgen we een kortere gravelroute op weg naar de geasfalteerde H3. Op de gravelroute zien we niet veel dieren, maar even later op de drukke asfaltweg wordt het weer heel erg gaaf. Eerst zien we een gevlekte hyena onder een boom die aan het eten is. Daarna loopt er een groep buffels recht op ons af. Ze zijn op weg naar een waterpoel die vlak langs de weg ligt en waar nog meer buffels en olifanten staan.

Nog ruim voor de uitgang wordt het helemaal spectaculair. We parkeren achter een paar auto's die staan te kijken en zien 5 grote neushoorns recht op ons af lopen. Vlak voor de auto's kijken ze even op en lopen dan met een boogje om de auto's heen en steken voor ons de weg over.

Vlak voor de uitgang wandelen er 2 hyena's rustig over de weg. Het lijkt er op dat ze zich niets aantrekken van de auto's op de weg. Tien minuten voor de sluitingstijd rijden we het park uit. In Malelana eten we een pizza voor we weer terug gaan naar de "Bezuidenhout" B&B. Daar vragen we of we nog een dag langer kunnen blijven. Zo kunnen we morgen de auto terug brengen naar Nelspruit en zonder bagage naar Malelana fietsen. Overmorgen fietsen we dan naar de grens met Mozambique.

We hebben in 12 dagen 718 kilometer gefietst in Zuid Afrika met ruim 80000 hoogtemeters. Er waren 2 hoogtepunten:

Van de 12 nachten hebben we 5 nachten gekampeerd en 7 nachten in een hotel geslapen. Voor het kamperen hebben we € 7,98 per persoon per nacht betaald en voor de hotels € 13,62 per persoon per nacht.

We hebben per persoon per dag € 29,89  uit gegeven. Dit bedrag is exclusief € 81,23 voor de autohuur met benzinekosten en € 20,69 toegangsgeld voor het Kruger NP per persoon.