Nijmegen naar Hamburg 2013

15-5-2013 Op de Hanzefietsroute 146 km
Twee jaar geleden fietste ik van Kopenhagen naar Praag. Op die voorjaarsvakantie volgde ik van Rostock tot Frankfurt aan de Oder de Hanzeroute.
Vorig jaar volgde ik  -toen ik op weg was van Warschau naar Nijmegen- van iets ten westen van Berlijn tot aan Lemgo de Hanzeroute.
Gisteren ben ik vanaf Oosterhout -bij Nijmegen- vertrokken. Ik wil nu de Hanzeroute tot aan Hamburg -wat zelf niet op de route ligt- volgen.
Rond 9.00 uur verlaat ik een grote boerencamping, waar ik vannacht gekampeerd heb. Net buiten de camping kijk ik op de mijn kaart. Het is te vroeg om de route naar Hanzestad Zwolle te volgen. Volgens het routeboekje vaart "'t Kleine Veer" pas vanaf tien uur. Terwijl ik op de kaart kijk stopt er een fietser. Hij wil me graag de weg wijzen. Als ik zeg dat ik naar Zwolle wil zegt hij "Kom, fiets maar mee. Ik moet ook naar Zwolle. Dit is de mooiste route."
Samen fietsen we naar Zwolle. Hij gaat ook vaak op fietsvakantie. Zijn reisfiets ziet er heel wat mooier uit dan die afgetrapte fiets waarop ik zit. Als ik vertel dat ik uit Nijmegen kom, vertelt hij dat zijn vrouw ook uit Nijmegen afkomstig is. Hij blijkt de zwager te zijn van een Nijmeegse aannemer die vroeger -toen ik nog een staalconstructiebedrijf had- een klant van me was. Dit bedrijf heb ik 7 jaar geleden verkocht en is helaas een paar weken geleden failliet gegaan. Mijn "gids" voor de weg naar Zwolle heeft ook de gevolgen van de crisis ondervonden. Hij is werkloos geworden. Na een gezellig half uur op de fiets nemen we afscheid en wordt me nog snel even de weg naar de beste bakker van Zwolle verteld.
Op zoek naar de bakker heb ik wel de hele -prachtige- binnenstad van Zwolle gezien, maar niet de bakker. Uiteindelijk bestel ik maar een stokbroodje met verse jus bij een croissanterie.
Vanaf Zwolle verlaat ik de hoofdroute en volg ik de alternatieve route die in het routeboekje omschreven staat. Langs het Zwarte Water fiets ik naar Hasselt. Ik volg dit alternatief omdat die pal naar het noorden gaat. Er staat een koude harde wind. Ik wil de wind -vooral in het open landschap- zo veel mogelijk in de rug hebben. Het is slechts 14 graden en dat is erg koud voor de tijd van het jaar. Af en toe regent het een beetje. Onder deze omstandigheden is het veel aangenamer met rugwind.
Bij Genemuiden kom ik weer op de hoofdroute. Na wat boodschappen te hebben ingekocht, ga ik met het veer naar de andere zijde van het Zwarte Water. Op het veer staat een stel fietskampeerders. Terwijl ik in de korte broek fiets, hebben zij zich warm aangekleed. De man heeft zelfs een wollen muts op. Het lijkt wel of ze een wintertrektocht aan het maken zijn.
Voor de sluis van het leuke plaatsje Blokzijl begint het te regenen. Ik voel me nu verplicht om in het eetcafé naast de sluis een lekker broodje gezond te gaan eten. Als ik het broodje op heb is de bui bijna voorbij en stap ik weer op de fiets. Ik geniet nog van de laatste kilometers op de route die naar het noorden gaan.
De route gaat door het natuurgebied "De Weerribben". In het dorp Kalenberg zijn de huizen alleen vanaf het water of vanaf het smalle fietspad langs het water bereikbaar. Na bijna ieder huis is er een dwarssloot of een soort mini haven waar iedereen zijn eigen boot kan aanleggen. Over al die dwarssloten zijn er leuke -maar ook onhandige- bruggetjes.
Iets na Ossenzijl gaat de route naar het westen. Meteen heb ik een harde tegenwind. Gelukkig slingert de route naar het westen. De stukken naar het zuidwesten heb ik tegenwind. De stukken naar het noordwesten heb ik wind mee. Dat laatste is een hele geruststelling. Ik zag er tegenop om 50 kilometer achter elkaar tegen de koude wind in te moeten beuken.
In het leuke havenstadje Lemmer kom ik bij het IJsselmeer. Op een bankje voor een sluis drink ik mijn laatste thee en eet ik een vulkoek, die ik vanochtend bij een bakker gekocht heb. Na Lemmer volg ik grotendeels de bordjes van de Zuiderzeeroute. Ten zuiden van Gaasterland is het niet meer helemaal vlak. Het glooiende land ligt iets hoger en op dit stuk is er ook geen zeedijk. Even waan ik me in Denemarken.
Bij het 10 meter hoge Rode Klif heb ik geen tegenwind meer. De zon is gaan schijnen. De laatste kilometers voor Stavoren heb ik zicht op de overzijde van het IJsselmeer. In Stavoren eet ik kibbeling met friet. Dat lijkt me een passende maaltijd voor in zo'n vissersdorp.
Op weg naar het leuke stadje Hindelopen verandert de windrichting van zuid naar west. Dat is jammer want op dit traject gaat de weg naar het noorden. Na Hindelopen gaat de route naar het noordoosten, zodat ik toch weer wind in de rug heb. Net zoals de hele dag al, fiets ik over leuke landweggetjes door een open landschap. Workum is 7 kilometer na Hindelopen ook weer een verrassend fraaie plaats. Omdat de camping in Dedgum niet meer bestaat, fiets ik door naar de stadscamping in Bolsward.
Bij het zwembad voor de camping krijg ik een sleutel. Hiermee kan ik zelf de poort naar de camping open maken. Na het opzetten van mijn tent kijk ik op mijn Iphone of ik al een mail heb van de treinreiswinkel. De mail heb ik ontvangen. In de mail staat een code waarmee ik in Hamburg mijn treinticket voor de terugreis kan uitdraaien. Hoe dat moet staat in een pdf-bestand. Het lukt me niet dit bestand te openen. Ik bel mijn zus in Uitgeest of ze dit bestand wil openen en het me wil voorlezen. Ik noteer de instructie. Helaas staan niet de overstaptijden in de mail. Mijn zus zal de tijden op zoeken en me per sms toe sturen. Ook kijkt ze nog naar de weersverwachting. Ze vertelt dat het juist is dat de wind is gedraaid naar het westen. Helaas is de verwachting dat de wind morgen uit het oosten komt. Tegenwind voor me dus morgen.
Voor ik onder de douche stap, belt mijn zwager me. Hij heeft geprobeerd de treintijden voor me uit te zoeken. Maar volgens hem zou ik een uur sneller terug in Nijmegen moeten zijn. Hoe dat zit zal ik in Duitsland wel navragen.

18-5-2013 In de kou naar Bremen 100 km / 232 hm
Om 8.00 uur komt de Platzwart van de camping aan de Thülsfelder Stausee voor de tweede keer vragen of ik nog niet weg wil. Ik vertel hem -terwijl ik nog in mijn slaapzak lig- dat ik nog niet vertrek omdat het regent. Ik moet nog bij de Platzwart afrekenen en de sleutel terug brengen. Mijn buren hebben gisteravond hun caravan vlak naast mijn tent gezet. Ik kan alles horen wat ze zeggen. Zo hoor ik de buurvrouw klagen dat het de hele nacht geregend heeft en dat er ook nog onweer was. Gelukkig heb ik vannacht goed geslapen en ik heb er niets van gehoord.
Na 9.00 uur is het even droog. Ik sta snel op en pak mijn tent in. Voor ik de Platzwart gevonden heb op de camping, begint het alweer te regenen. Gelukkig regent het niet al te hard en ik fiets de camping af. Na 10 kilometer staat er bij Amerika een aantal banken onder een afdak. Er naast staat ook nog een luxe schuilhut. Ik zet mijn fiets in de schuilhut en ga hier -beschermd tegen de koude wind- ontbijten.
De hele dag fiets ik over leuke kleine weggetjes en bospaden. Het is de hele dag slechts 10 graden. Een groot deel van de dag regent het een beetje. Net als de afgelopen dagen heb ik de zon niet gezien vandaag.
Na een paar dagen fietsen zonder dat ik door een Hanzestad kwam, kom ik aan het einde van de middag in Hanzestad Bremen. Via de markt fiets ik richting het station. Bij een shoarma-zaak zit een hotel. De fiets kan ik er niet parkeren en een kamer kost € 50,--. Ik denk dat dit te veel is voor een slechte kamer. Zonder de kamer gezien te hebben besluit ik verder te gaan zoeken. Het volgende hotel is te chique. Ze verwijzen me door naar een Best Western Hotel.
Voor € 73,-- neem ik daar een kamer. Om  mijn fiets te stallen moet ik met een pasje naar een steeg om de hoek. Daar kan ik een deur openen met het pasje. Achter de deur is het "fietsschoonmaakstation" van het hotel. Iets verderop in de gang achter het fietsschoonmaakstation is de stalling. Er staan al een stuk of 15 fietsen.
Na een warme douche loop ik naar het Centraal Station. Met de code die ik van de teinreiswinkel gekregen heb print ik hier mijn treinkaartjes in de ticketautomaat. Met deze moderne techniek krijg ik 6 ouderwetse treinkaartjes voor slechts 1 terugreis.
Eén kaartje is mijn treintichet Hamburg-Nijmegen. Op het volgende kaartje staat de reservering voor de fiets van Hamburg naar Osnabrück. Ook voor het deel van Osnabrück naar Deventer is er een reservering voor de fiets. Daarnaast zijn er 2 kaartjes voor de fiets -van Hamburg naar Nijmegen- waarop ik mijn naam en adres moet invullen. Tevens moet ik deze kaartjes ondertekenen om te waarborgen dat ik mijn fiets alleen voor reisdoeleinden gebruik. Op het laatste kaartje staan de reistijden.
Opvallend aan de reistijden is dat ik in Osnabrück 1.17 uur heb om over te stappen. Ik vraag me af waarom dit is.
Na een aziatisch buffet bij een restaurant vlak bij mijn hotel kijk ik naar een uitzending van Tatort op tv. Als het donker geworden is loop ik naar de fraaie markt. Ik wil nog foto's maken. Ik hoop dat ik in het donker mooiere foto's kan maken dan vanmiddag met de grauwe wolkenlucht.
Er lopen groepen jonge mannen op straat. Ze hebben allemaal veel sterke drank bij zich. Het lijkt alsof ze er ook al veel van gedronken hebben. Daarnaast lopen er ook groepen met jonge vrouwen. Eén vrouw -die verkleed is als vlinder- loopt met een mandje naar een groep mannen. Ik kan niet zien wat de mannen in haar mand stoppen, maar beide groepen hebben een hoop lol.
Op de markt staan "middeleeuwse" verhalenvertellers met groepen toehoorders. Op de terugweg naar mijn hotel zie ik dat een groep mannen één van hun vrienden in een fontein zet.
Twee dagen later ben ik weer thuis.
(Nijmegen naar Hamburg 786 kilometer)